Raport Komisji Europejskiej na temat sektora MSP w krajach Unii Europejskiej podaje, że w mikrofilmach pracują ponad 3 miliony Polaków. Co jest potrzebne, aby mikroprzedsiębiorstwo osiągnęło sukces? Zaangażowanie, znalezienie miejsca na rynku oraz aktywny rozwój firmy.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego do końca czerwca tego roku REGON posiadało prawie 3,9 mln. polskich firm. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową podaje, że prawie połowa aktywnie działa na rynku. Mikrofirmy stanowią 95 proc. wszystkich MSP w Polsce.
17 proc. mikrofirm prowadzonych jest na Mazowszu. W województwie śląskim stanowią 12 proc., a w Wielkopolsce to ponad 10 proc. Tylko 2 proc. jednoosobowych przedsiębiorstw jest w województwie opolskim oraz 2,5 proc. na Podlasiu. 13 proc. mikrofirm działa w budownictwie. Zlecenia w branży technicznej i przemysłowej znajduje 10 proc. Ale najwięcej działa w handlu – prawie 30 proc.
W ostatnim czasie wielu pracowników, zwłaszcza z dużych miast, postawiło na założenie firmy, zatrudniającej zaledwie kilku pracowników. – Taka forma staje się coraz popularniejszym sposobem prowadzenia biznesu. Większe przedsiębiorstwa często korzystają z usług mikrofirm i w ten sposób oszczędzają koszty. Wynajęcie podwykonawców i wystawienie faktury jest nadal tańsze niż zatrudnienie pracownika na etat – mówi Aneta Grzyb Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.
Mikroprzedsiębiorcy muszą jednak sami dbać o prowadzenie własnej firmy. Składki ZUS, podatek VAT, ubezpieczenie to tylko niektóre z obowiązków. Trzeba także dokształcać się, aktualizować swoje wiadomości o przepisach i zmieniającym się prawie. Odkąd uruchomiono portal edukacyjny Akademii PARP wiedza biznesowa przestała stanowić tajemnicę. Bezpłatne szkolenia on-line Akademii PARP powstały z myślą o polskich firmach MSP. – Zależy nam, aby wychodzić naprzeciw polskim przedsiębiorcom, zwłaszcza tym najmniejszym. Dlatego szkolenia przygotowane są w oparciu o rodzimy rynek i dostosowane do potrzeb polskich firm – wyjaśnia Aneta Grzyb-Hejduk.
„Techniki sprzedaży”, „Finanse dla niefinansistów”, aktualizowany wraz ze zmieniającymi się przepisami „Podatek VAT 2011” czy „Jak rozwijać firmę?” to tylko niektóre szkolenia, które pomogą w prowadzeniu mikrofirmy. Stanowią źródło wiedzy, a uczestnicy zawsze mogą do nich wrócić i przypomnieć sobie informacje z konkretnego tematu. Chętnie sięgają także po kolejne szkolenia. Dlaczego? Chcą rozwijać firmę, wiedzieć jak ją promować i być konkurencyjnym. – Przedsiębiorcy szybko orientują się, że potrzeba im coraz więcej wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin – finansów, księgowości, sprzedaży, prawa, marketingu. Sięgając do szkoleń Akademii PARP, mają szansę w szybki i łatwy sposób zdobyć potrzebne informacje – mówi Aneta Grzyb-Hejduk.
Akademia PARP to portal edukacyjny dający nieograniczony dostęp do wiedzy biznesowej. Oferowane są na nim szkolenia w pięciu obszarach tematycznych: zarządzanie strategiczne i operacyjne, umiejętności menedżerskie i specjalistyczne, marketing i sprzedaż, zagadnienia finansowe i prawne oraz wiedza ogólna. 29 szkoleń on-line jest dostępnych pod adresem www.akademiaparp.gov.pl. Wszyscy pracownicy sektora MSP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej mogą podjąć bezpłatną naukę. Zdobyta wiedza potwierdzana jest certyfikatem.
Więcej informacji: msp@akademiaparp.gov.pl
Infolinia 0-801 444 MSP (czyli 0-801 444 677)
Link do strony artykułu: https://wm2.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/wiedza-dla-mikrofirm